izzysmatblogg.blogg.se

hittarecept.se

Hembakat örtbröd och aouli!

Kategori: Bak

Denna rätt gjorde vi i lördags och ja,det var ta mig tusan jäkligt gott!
Receptet på soppan hitta jag på själv,brödet är från kokboken och aoulin är grundrecept med lite egen touch!
Här kommer recept på bröd och auolin först!
 
Börja med brödet,eftersom det ska jäsas!
 
Detta blir till 3 bröd:
 
50 g jäst
6 dl vatten
25 g smör lr ½ dl olivolja
2 tsk salt
ca 16 dl vetemjöl
 
Valfri fyllning.
Jag hade en fyllning till 2 av bröden gjord på :
1 kruka basilika
100 g rumsvarmt smör
½ tsk salt
1 vitlökskyfta
 
Andra fyllningen hade jag ca 100 g gröna oliver
½ dl olivolja
2 tsk torkad timjan
 
Fyllningarna kan man variera och ha i vad man tycker om!
 
Fördela jästen i en bunke.
Värm vattnet till 37 g (fingervarmt). Tillsätt smör eller olja. Häll degvätskan över jästen och rör till den löst sig. Tillsätt salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop degen väl. Låt jäsa under duk i 60 min.
Förbered fyllningarna under tiden och auolin.
 
Aoulin är en vitlöksmajonnäs som passar och ha som en klick i soppan eller att doppa brödet i.
 
Till en sats behövs:
 
2 äggulor
1½ olja
1-2 vitlöksklyftor
Någon droppa vitvinsvinäger
Salt och peppar
1 msk turkisk matyoghurt
 
Äggulorna lägg i en bunke och blandas med de pressade vitlöksklyftorna.
Oljan droppas i försiktigt samtidigt som du vispar med en visp när oljan droppas i bunken med äggulorna.
När det blivit en majonnäs droppar du i lite vinäger,tar yoghurten och smakar av med salt och peppar.
Ställ in i kylen.
 
Tillbaka till basilikafyllningen.:
Finhacka basilika fint. Blanda med rumsvarmt smör,salt och pressad vitlök.
 
 
Oliverna skär du i slantar.
 
Arbeta ihop degen på mjölat bord och dela den i tre delar. Kavla ut varje del ganska tunt till en rektangel och bred på fyllning.
 
 
Rulla ihop,mjöla och vrid ändarna på rullen åt varit håll. Lägg ihop rullen till en ring eller knut. Jäs på plåtar ca 30 min med duk över.
Sätt ugnen på 250 C och sänk till 225 när du sätter in brödet.
Grädda i nedre delen av ugnen  20-25 min.
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: