izzysmatblogg.blogg.se

hittarecept.se

Skaldjurspasta!!

Kategori: Fisk, Pasta

 
Jag hade fått tag på svart spagetti,så coolt! Hittade det i en te och kaffebutik i Kalmar.
Och för er nyfikna så kan jag berätta att anledningen till att spagettin blir svart är att man tar vätska från bläckfisken som gör att spagettin färgas svart.
Bestämde mig då för att göra en god skaldjurssås till detta.
 
Till 2-3 port
 
Hacka 1 scharlottenlök och fräs i olja på svag värme ett par minuter. Ca 1 dl vitt vin skulle jag velat ha i såsen,men hade ej hemma. Tillsätt vin och låt puttra ett par minuter. Tillsätt 2½ dl grädde samt 2 dl cream fraiche och ett pkt saffran. Droppa i 2 msk hummerfond och 1 msk tomatpuré. Smaka av med salt och peppar.
Låt koka på svag värme.
Under tiden kokar du spagettin.
 
Marinera pilgrimsmusslor i en plastpåse med olivolja,timjan,pressad citronsaft och grillkrydda.
Stek sen i olja på medelvärme,ca 5 min på varje sida. Krydda med lite extra grillkrydda för färgens skull.
Hacka 100 g rökt lax och häll i såsen. Lämna 2 bitar till garnering. I med laxen i saffranssåsen.
 
Häll av pastan.
Lägg upp i djup tallrik. Häll såsen över. Lägg en klick med kräftstjärtar på pastan. Lägg dit pilgrimsmusslorna. dekorera med lax,citron och kryddgrönt,tex dill eller gräslök.
 
Enjoy!!
 
 
 
Kommentera inlägget här: