izzysmatblogg.blogg.se

hittarecept.se

Västerbottenspaj med romsås!

Kategori: Pajer

Somrig och god Midsommar mat!
 
 
 
Till en paj behövs:
 
100-125 g smör
3 dl vetemjöl
2-3 msk vatten
 
Blanda ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform. Låt stå svalt i kylen 30 min.
Sätt ugnen på 200 C och nagga degen med en gaffel innan du förgräddar pajskalet i 10 min i ugnen.
 
Fyllning:
2 ägg
2 dl vispgrädde
150-200 g riven västerbottensost
Lite salt och peppar
 
Under tiden pajskalet gräddas gör du iordning fyllningen.
Dela äggvita och äggula i 2 bunkar.
Blanda äggula med grädde och ost,blanda runt.
Vispa vitorna till vitt skum,som maräng.
Blanda försiktigt ner den vispade vitan i oströran och blanda om.
Krydda med lite salt och peppar.
Ta ut pajskalet efter 10 min och häll i fyllningen.
Grädda mitt i ugnen i 20 min.
 
Under tiden gör du iordning en romsås gjord på 2-3 dl gräddfil eller 2-3 dl cream fraiche och häller i en liten glasburk med röd stenbitsrom/kaviar. Blanda i en skål. Ha i lite kryddgrönt om så önskas och lite salt och peppar. Låt stå svalt i kylen.
 
Gör iordning en god grönsallad med valfria grönsaker i.
 
Låt pajen svalna en liten stund innan servering!!
 
Enjoy!!
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: