izzysmatblogg.blogg.se

hittarecept.se

Julgodis!

Kategori: Bak

Jag har börjat lite smått med julstöket här hemma och provade ett recept jag hittade hos en annan matbloggerska.
Istället för att göra vanlig knäck provade jag nu istället att göra vanlig kola och strö över nötter sen. Watch!



1 dl strösocker
1 dl sirap
1 dl vispgrädde

Valfritt strössel. Jag tog hackade hasselnötter och sötmandel.

Koka ihop socker,sirap och grädde i en kastrull. Blanda med en trägaffel.
Låt koka på mellanvärme och rör inte om. 

Efter ca 10-15 min, gör ett kulprov.
Fyll ett glas med kallt vatten, ta en tesked av knäcksmeten och slå i vattenglaset! Ta upp knäcken från botten. Kan du forma smeten till en kula är knäcken färdig, om inte koka en stund till och gör om kulprovet.
Häll sedan ut smeten på bakplåtspapper och strössla över vad ni själva önskar. Skär sedan i skivor. 




Kommentera inlägget här: