izzysmatblogg.blogg.se

hittarecept.se

Thailändsk fiskgryta!

Kategori: Fisk

Det kändes nästan,å bara nästan som
jag satt på en utav mina favoritrestauranger,Farang,när jag åt denna rätt.
Måste väl ändå vara ganska bra betyg va? 

Härligt fräsch med smak av citrongräs,lime och koriander som balanserar upp den röda chilin och röda curryn i grytan.

En ny favorit,helt klart! 

Ingredienser :

Ca 6 port


3 citrongräs
1 msk olja
3 msk röd thaicurry
2 burkar kokosmjölk
2 röda chilifrukter (finhackade)
1 vitlöksklyfta (hackad)
2 msk finriven ingefära
1 krm chiliflakes
1 lime,rivet skal och saft
1 kruka koriander
Salt och peppar

1 pkt torsk
Ett halvt kg räkor med skal

Jasminris 

Banka citrongräset med ett knivskaft,vilka fantastiska smaker som kommer fram. 
Hetta upp en gryta med olja och röd curry och fräs en liten stund. Häll i kokosmjölken och lägg i citrongräset.

Det doftar redan gott nu kan jag lova. Låt koka upp. Lägg i alla kryddor,rivet limeskal och limesaft. Smaka av och tillsätt evt lite salt och peppar om det behövs. Skala räkorna och skär fisken i kuber. Lägg i fisken och låt koka med i några minuter. 
Fiska upp citrongräset. Lägg till sist i räkorna och toppa med finhackad koriander.


Servera med jasminris.


Dryckestips:
Till detta rekommenderar jag en riesling,så klart. 

Från producenten Schäfer Fröhlich. En av Tysklands toppproducenter. En sent skördad,halvtorr riesling med hög syra och fantastisk fruktig med mineraltoner. Vinet balanserar upp hettan i fiskgrytan på ett fantastiskt sätt. 

Ytterligare en tysk riesling,men från en annan producent: Dönnhoff.
Fantastiskt bra! 



Enjoy! 
Kommentera inlägget här: