izzysmatblogg.blogg.se

hittarecept.se

Pasta ala brie,päron & valnötter

Kategori: Pasta, Vegetariskt

Detta recept har jag faktist,tror det eller ej,fått av ett par kunder som gav mig detta recept,som jag i min tur satt min egna prägel på.


Ingredienser till 4 port:

1 pkt pasta 500 g
Olja 
3 dl vispgrädde
1 vitlöksklyfta
2 msk riven parmesanost
Salt
Svartpeppar

En bit brie ost
1-2 päron
Valnötter

Sätt på pastavattnet och koka pasta enligt anvisningar.
Finhacka vitlök och bryn på svag värme några minuter. Tillsätt sedan grädde och rör om,låt koka upp.
Rosta valnötterna i en torr panna så de får färg och smak,medelvärme.
Skiva päron i tunna skivor och stek på medelvärme några minuter på varje sida. Lägg sedan päronen åt sidan. 
Skiva brieosten i samma storlek som päronen och stek i olja ca 20 SEK på varje sida. Lägg sedan på ett skärbräde.

När pastan är klar häller du av vattnen och tillsätter gräddsåsen tillsammans med pastan. Häll nu även i parmesanosten tillsammans med gräddsåsen.

Lägg upp pastan i en djup tallrik och toppa med stekt brie,päron & valnötter.

Servera tillsammans med en italiensk chardonnay med lite fatlagring och smaker såsom päron och citrus.

Enjoy!!



Kommentera inlägget här: