izzysmatblogg.blogg.se

hittarecept.se

Bästa lussebullen

Kategori: Bak

Har bakat på det här receptet tre år på raken och kommer aldrig byta ut det.
Bullarna är jästa i rumstemperatur och de blir fantastiskt luftiga och alldeles fantastiskt goda.


Ingredienser till ca 40 st bullar:

Ett halv gram saffran (2 pkt)
Jag använde mig av ekologisk saffran som jag stötte i en mortel. Köpt på saffran & Co.


2 msk Rom el vatten
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
5 dl rumsvarm mjölk
2 dl socker
En halv tsk salt
800 g vetemjöl (ca 13 och en halv dl)
1 dl russin (jag har mer eftersom jah gillar att ha i degen oxå)
Mjöl till utbakning
1 ägg till pensling

I detta recept behöver du alltså inte värma mjölk och smör i kastrull och få det fingervarmt. Låt alla ingredienser stå framme i rumstemperatur en bra stund innan du börjar baka.

Lägg saffranet i rommen eller vattnet och rör om. Låt stå 30 min.
Skär smöret i tärningar.
Smula jästen och blanda med mjölk,smör och saffran samt vätskan i en bunke eller en köksmaskinern med degkrok.
Tillsätt socker,salt och mjöl. Arbeta degen i 15 min i maskin eller 20 min för hand. Låt den jäsa under bakduk 60 minuter.
Lägg russinen i lite vatten ca 30 min. Sila sedan av vattnet. 
Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda lätt och baka ut till lussebullar. Lägg på bakplåtspapper på en plåt. Låt jäsa under bakduk 30 min.

 Sätt ugnen på 225 C.
Tryck i russinen och pensla med uppvispat ägg. 


Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt svalna på galler under bakduk.



Kommentera inlägget här: