izzysmatblogg.blogg.se

hittarecept.se

Kräftskiva!

Kategori: Pajer

Vi hade vår egna lilla kräftskiva här hemma igår. Det blev väldit lyckat. Inga svenska kräftor tyvärr,men de kinesiska dög mycket väl! Gjorde en bacon och broccolipaj,en god sallad till,vitlöksbröd och vindruvor som lite tillbehör.
Vi drack en supergod öl från Danmark som heter Jacobsen.
Blev väldigt nöjd med pajen måste jag säga!
 
Bacon och Broccolipaj!!
 
Deg:
100-150 g smör(jag brukar ta bregott)
3½ dl mjöl
2-3 msk vatten
 
Fyllning:
2 pkt bacon
1 broccolibukett
2 ägg
2 dl vispgrädde
150 g smakrik ost(jag tog Kvibelle cheddar)
salt och peppar
 
Arbeta ihop degen,tryck ut i formen och låt stå svalt i kylen i minst 10 min.
Sätt in pajen i ugnen 200 grader i tio min,i mitten av ugnen.
Under tiden steker du bacon som du klipper i mindre bitar,låt rinna av på hushållspapper.
Förväll en bukett broccoli i saltat vatten.Häll av vatten när broccolin blivit lite mjuk.
Fördela äggvitor i en bunke och äggulor i en annan. Häll i riven ost bland äggulorna och grädden,rör ihop med salt och peppar.
Vispa äggvitorna till ett skum. Vänd försiktigt ner vitorna i den andra röran.
Lägg bacon och broccoli i pajskalet och sedan i med äggsmeten.
Grädda i mitten av ugnen,200 grader i 20 minuter. Låt gärna pajen svalna av något innan servering.
 
 
Kommentera inlägget här: